Spotify- en guldgruva med möjligheter

Spotify/Soundtrack - En guldgruva med möjligheter - Ett verktyg som skapar välbefinnande, glädje & gemenskap

Hej! I mitt företag 365 Happy Days marknadsför jag Spotify/Soundtrack som en guldgruva med möjligheter – ett verktyg som skapar välbefinnande, glädje och gemenskap. Mötesplatser, studieförbund, träffpunkter, dagverksamheter, volontärverksamhet, vård & omsorgsboenden…är en stor målgrupp i samhället som inte får använda vanligt Spotify – eftersom det räknas som offentlig och kommersiell verksamhet. De senaste åren har det skett stora förändringar i abonnemangsformen för offentliga verksamheter och därför vill jag uppdatera dig om vad som gäller.

Tillbakablick…
2015 kontaktade jag Spotify, som tyckte att 365 Happy Days sätt att använda musik till aktiviteterna, var en ny och rolig idé! Spotify gjorde en sida med rabatt på “Business abonnemang” (se bild nedan, mitt företag hette då Cultura-Aktivitet). Denna rabatt fanns även genom Telia.

  • Spotify Business kostade 349 kr/mån – med rabatt blev priset 299 kr. I abonnemanget kunde fem olika konton användas helt fristående (Typ Family).
  • 2016 var priset samma men Spotify gjorde om abonnemanget så att alla fem användarkonton fick lyssna på samma musik. 

”Spotify Business” ändrad abonnemangsform

  • Under 2019 meddelade Spotify att abonnemanget ”Spotify Business”, inte längre var tillgängligt. Istället introducerades företag och organisationer till den globala streamingtjänsten Soundtrack Your Brand.
  • Den största förändringen med “Soundtrack Bas” (förutom priset) blev att det inte längre fanns möjlighet att välja, när man ville lyssna på en särskild låt. Man kunde konvertera sina “gamla Spotify-listor” men ordningen på låtarna slumpades fram. För de flesta butiker och företag så var troligtvis detta inte ett problem…eftersom att musikens syfte i dessa verksamheter är just bakgrundsmusik. 
  • På sociala mötesplatser, studieförbund, träffpunkter, äldreboenden, dagverksamheter, volontärverksamhet, vård & omsorgsboenden…i dessa verksamheter är syftet att bryta ensamhet och skapa en meningsfull vardag i gemenskap med andra. Där är det jätteviktigt att kunna välja rätt låtar efter olika personers livssituation, intressen och önskemål.
  • Med “Soundtrack Bas” går det inte att ha en musikquiz, önskemusik från en jukeboxlista eller rösta fram en musiktopp. Vill någon spontant lyssna på en särskild låt, så går inte det heller eftersom att låtarna från din spellista spelas upp slumpvis.
  • Under 2021 blev en ny prenumeration tillgänglig för offentlig och komersiell verksamhet, med möjlighet att välja när en viss låt ska spelas. Med abonnemanget “Soundtrack obegränsat” kan man spela vad som helst, när som helst. Kostnaden är 799 kr/ zon och månad. Mer om abonnemanget kan du läsa här https://www.soundtrackyourbrand.com/pricing

  • År 2023 kostar abonnemanget “Soundtrack Bas” 599 kr/zon och månad (låtar från din musiklista slumpas fram, det går ej ha musikquiz eller välja när du vill lyssna på en särskild låt). Vill man spela musik på flera platser, så är varje zon en prenumeration. T.ex. Ett äldreboende som vill lyssna på musik på 6 enheter, får betala 6 x 599 kr/ månad = 3594 kr/mån = 43128 kr/år.

    Abonnemanget “Soundtrack obegränsat” (där man kan man spela vad som helst, när som helst) kostar 799 kr/ zon och månad. T.ex. Ett äldreboende som vill lyssna på musik på 6 enheter, får betala 6 x 799 kr/ månad = 4794 kr/mån = 57528 kr/år.

Välfärdsteknik - Digitalt musik & Reminiscensverktyg

Idag är det stort fokus på hur vi med digitala tjänster och teknik kan förbättra livskvaliteten i vård och omsorg. Det finns mängder med positiv forskning om “Kultur och Hälsa” och “Musik i vården”…som visar på vikten av musik som ett verktyg för att skapa glädje och välbefinnande. Musik används som reminiscensverktyg och triggers för att väcka minnen hos personer som har kognitiv svikt eller en demensdiagnos,

Soundtrack har 100 miljoner låtar att lyssna på…och därför borde det vara en självklarhet – att personer som jobbar med ”mjuka-värden-verksamheter”, skulle kunna nyttja detta fantastiska digitala musikverktyg! Men med de abonnemangskostnaderna som Soundtrack Your Brand har idag, så väljer tyvärr de flesta “mjuka-värden-verksamheterna” bort denna guldgruva med möjligheter att skapa välbefinnande. Jag kan inte annat än undra…var är debatten kring kostnaden för att spela musik i dessa verksamheter?

Ps…! En personlig assistent, hemtjänstpersonal eller en volontär som är på hembesök hos någon, kan välja musik till ett ämne de samtalar om och nyttja 365 Happy Days färdiga musiklistor och musikaktiviteter till ett privat Spotify-abonnemang. Även till aktiviteter som sker hemma i deltagarens lägenhet kan ett privat Spotify konto användas. /Ankie, 365 Happy Days

Här kan du läsa mer om Musik som verktyg för att skapa välbefinnande
2015 såg erbjudandet på Spotify ut så här.

365 Happy Days är en digital idébank – en abonnemangstjänst med färdiga aktiviteter för hela året. Glöm idétorka & tidskrävande aktivitetsplanering! Att planera & fixa roliga aktiviteter, motverka ensamhet, skapa mervärde, delaktighet & välbefinnande – har aldrig varit enklare!