Spotify- en guldgruva med möjligheter

Spotify/Soundtrack - En guldgruva med möjligheter

Hej! I mitt företag 365 Happy Days marknadsför jag Spotify/Soundtrack som en guldgruva med möjligheter – ett verktyg som skapar välbefinnande, glädje och gemenskap. Mötesplatser, studieförbund, träffpunkter, dagverksamheter, volontärverksamhet, vård & omsorgsboenden…är en stor målgrupp i samhället som inte får använda vanligt Spotify – eftersom det räknas som offentlig och kommersiell verksamhet. De senaste åren har det skett stora förändringar i abonnemangsformen för offentliga verksamheter och därför vill jag uppdatera dig om vad som gäller.

Tillbakablick…
2015 kontaktade jag Spotify, som tyckte att 365 Happy Days sätt att använda musik till aktiviteterna, var en ny och rolig idé! Spotify gjorde en sida med rabatt på ”Business abonnemang” (se bild nedan, mitt företag hette då Cultura-Aktivitet). Denna rabatt fanns även genom Telia.

  • Spotify Business kostade 349 kr/mån – med rabatt blev priset 299 kr. I abonnemanget kunde fem olika konton användas helt fristående (Typ Family).
  • 2016 var priset samma men Spotify gjorde om abonnemanget så att alla fem användarkonton fick lyssna på samma musik. 

”Spotify Business” ändrad abonnemangsform

Under 2019 meddelade Spotify att abonnemanget ”Spotify Business”, inte längre var tillgängligt. Istället introducerades företag och organisationer till den globala streamingtjänsten Soundtrack Your Brand. Den största förändringen med ”Soundtrack Bas” (förutom priset) blev att det inte längre fanns möjlighet att välja, när man ville lyssna på en särskild låt. Man kunde konvertera sina ”gamla Spotify-listor” men ordningen på låtarna slumpades fram. För de flesta butiker och företag så var troligtvis detta inte ett problem…eftersom att musikens syfte i dessa verksamheter är just bakgrundsmusik. 

Men på sociala mötesplatser, studieförbund, träffpunkter, äldreboenden, dagverksamheter, volontärverksamhet, vård & omsorgsboenden…i dessa verksamheter är syftet att bryta ensamhet och skapa en meningsfull vardag i gemenskap med andra. Där är det jätteviktigt att kunna välja rätt låtar efter olika personers livssituation, intressen och önskemål.

Med ”Soundtrack Bas” går det inte att ha en musikquiz, önskemusik från en jukeboxlista eller rösta fram en musiktopp. Vill någon spontant lyssna på en särskild låt, så går inte det heller eftersom att låtarna från din spellista spelas upp slumpvis.

Under 2021 blev en ny prenumeration tillgänglig för offentlig och komersiell verksamhet. Med abonnemanget ”Soundtrack obegränsat” kan din verksamhet spela vad som helst, när som helst. Kostnaden är 799 kr/ zon och månad. Mer om abonnemanget kan du läsa här https://www.soundtrackyourbrand.com/pricing

Soundtrackyourbrand 2024 - dessa abonnemang kan tecknas

Abonnemang ”Soundtrack Bas” kostar 599 kr/zon och månad (låtar från din musiklista slumpas fram, det går ej ha musikquiz eller välja när du vill lyssna på en särskild låt). Vill verksamheten spela musik på flera platser, så är varje zon en prenumeration. T.ex. Ett äldreboende som vill lyssna på musik på 6 enheter, får betala 6 x 599 kr/ månad = 3594 kr/mån = 43128 kr/år.

Abonnemanget ”Soundtrack obegränsat” kostar 799 kr/ zon och månad. (verksamheten kan spela vad som helst, när som helst) T.ex. Ett äldreboende som vill lyssna på musik på 6 enheter, får betala 6 x 799 kr/ månad = 4794 kr/mån = 57528 kr/år.

Här kan du läsa mer om Musik som verktyg för att skapa välbefinnande
2015 såg erbjudandet på Spotify ut så här.

365 Happy Days är en digital idébank – en abonnemangstjänst med färdiga aktiviteter för hela året. Glöm idétorka & tidskrävande aktivitetsplanering! Att planera & fixa roliga aktiviteter, motverka ensamhet, skapa mervärde, delaktighet & välbefinnande – har aldrig varit enklare!