Spotify- en guldgruva med möjligheter

Spotify/Soundtrack - En guldgruva med möjligheter - Ett verktyg som skapar välbefinnande, glädje & gemenskap

Hej! I mitt företag 365 Happy Days marknadsför jag Spotify/Soundtrack som en guldgruva med möjligheter – ett verktyg som skapar välbefinnande, glädje och gemenskap. Mötesplatser, studieförbund, träffpunkter, dagverksamheter, volontärverksamhet, vĂĄrd & omsorgsboenden…är en stor mĂĄlgrupp i samhället som inte fĂĄr använda vanligt Spotify – eftersom det räknas som offentlig och kommersiell verksamhet. De senaste ĂĄren har det skett stora förändringar i abonnemangsformen för offentliga verksamheter och därför vill jag uppdatera dig om vad som gäller.

Tillbakablick…
2015 kontaktade jag Spotify, som tyckte att 365 Happy Days sätt att använda musik till aktiviteterna, var en ny och rolig idĂ©! Spotify gjorde en sida med rabatt pĂĄ “Business abonnemang” (se bild nedan, mitt företag hette dĂĄ Cultura-Aktivitet). Denna rabatt fanns även genom Telia.

  • Spotify Business kostade 349 kr/mĂĄn – med rabatt blev priset 299 kr. I abonnemanget kunde fem olika konton användas helt fristĂĄende (Typ Family).
  • 2016 var priset samma men Spotify gjorde om abonnemanget sĂĄ att alla fem användarkonton fick lyssna pĂĄ samma musik. 

”Spotify Business” ändrad abonnemangsform

  • Under 2019 meddelade Spotify att abonnemanget ”Spotify Business”, inte längre var tillgängligt. Istället introducerades företag och organisationer till den globala streamingtjänsten Soundtrack Your Brand.
  • Den största förändringen med “Soundtrack Bas” (förutom priset) blev att det inte längre fanns möjlighet att välja, när man ville lyssna pĂĄ en särskild lĂĄt. Man kunde konvertera sina “gamla Spotify-listor” men ordningen pĂĄ lĂĄtarna slumpades fram. För de flesta butiker och företag sĂĄ var troligtvis detta inte ett problem…eftersom att musikens syfte i dessa verksamheter är just bakgrundsmusik. 
  • PĂĄ sociala mötesplatser, studieförbund, träffpunkter, äldreboenden, dagverksamheter, volontärverksamhet, vĂĄrd & omsorgsboenden…i dessa verksamheter är syftet att bryta ensamhet och skapa en meningsfull vardag i gemenskap med andra. Där är det jätteviktigt att kunna välja rätt lĂĄtar efter olika personers livssituation, intressen och önskemĂĄl.
  • Med “Soundtrack Bas” gĂĄr det inte att ha en musikquiz, önskemusik frĂĄn en jukeboxlista eller rösta fram en musiktopp. Vill nĂĄgon spontant lyssna pĂĄ en särskild lĂĄt, sĂĄ gĂĄr inte det heller eftersom att lĂĄtarna frĂĄn din spellista spelas upp slumpvis.
  • Under 2021 blev en ny prenumeration tillgänglig för offentlig och komersiell verksamhet, med möjlighet att välja när en viss lĂĄt ska spelas. Med abonnemanget “Soundtrack obegränsat” kan man spela vad som helst, när som helst. Kostnaden är 799 kr/ zon och mĂĄnad. Mer om abonnemanget kan du läsa här https://www.soundtrackyourbrand.com/pricing

  • Ă…r 2023 kostar abonnemanget “Soundtrack Bas” 599 kr/zon och mĂĄnad (lĂĄtar frĂĄn din musiklista slumpas fram, det gĂĄr ej ha musikquiz eller välja när du vill lyssna pĂĄ en särskild lĂĄt). Vill man spela musik pĂĄ flera platser, sĂĄ är varje zon en prenumeration. T.ex. Ett äldreboende som vill lyssna pĂĄ musik pĂĄ 6 enheter, fĂĄr betala 6 x 599 kr/ mĂĄnad = 3594 kr/mĂĄn = 43128 kr/ĂĄr.

    Abonnemanget “Soundtrack obegränsat” (där man kan man spela vad som helst, när som helst) kostar 799 kr/ zon och mĂĄnad. T.ex. Ett äldreboende som vill lyssna pĂĄ musik pĂĄ 6 enheter, fĂĄr betala 6 x 799 kr/ mĂĄnad = 4794 kr/mĂĄn = 57528 kr/ĂĄr.

Välfärdsteknik - Digitalt musik & Reminiscensverktyg

Idag är det stort fokus pĂĄ hur vi med digitala tjänster och teknik kan förbättra livskvaliteten i vĂĄrd och omsorg. Det finns mängder med positiv forskning om “Kultur och Hälsa” och “Musik i vĂĄrden”…som visar pĂĄ vikten av musik som ett verktyg för att skapa glädje och välbefinnande. Musik används som reminiscensverktyg och triggers för att väcka minnen hos personer som har kognitiv svikt eller en demensdiagnos,

Soundtrack har 100 miljoner lĂĄtar att lyssna pĂĄ…och därför borde det vara en självklarhet – att personer som jobbar med ”mjuka-värden-verksamheter”, skulle kunna nyttja detta fantastiska digitala musikverktyg! Men med de abonnemangskostnaderna som Soundtrack Your Brand har idag, sĂĄ väljer tyvärr de flesta “mjuka-värden-verksamheterna” bort denna guldgruva med möjligheter att skapa välbefinnande. Jag kan inte annat än undra…var är debatten kring kostnaden för att spela musik i dessa verksamheter?

Ps…! En personlig assistent, hemtjänstpersonal eller en volontär som är pĂĄ hembesök hos nĂĄgon, kan välja musik till ett ämne de samtalar om och nyttja 365 Happy Days färdiga musiklistor och musikaktiviteter till ett privat Spotify-abonnemang. Ă„ven till aktiviteter som sker hemma i deltagarens lägenhet kan ett privat Spotify konto användas. /Ankie, 365 Happy Days

Här kan du läsa mer om Musik som verktyg för att skapa välbefinnande
2015 såg erbjudandet på Spotify ut så här.

365 Happy Days är en digital idĂ©bank – en abonnemangstjänst med färdiga aktiviteter för hela ĂĄret. Glöm idĂ©torka & tidskrävande aktivitetsplanering! Att planera & fixa roliga aktiviteter, motverka ensamhet, skapa mervärde, delaktighet & välbefinnande – har aldrig varit enklare!Â